Mindfulness training

We moeten zoveel en we willen zoveel; we willen het perfecte lijf hebben, de perfecte vader of moeder zijn, alles perfect doen. En dan verliezen we de aandacht voor wat er nu is, maken we zorgen, willen we de controle houden, mag er niets mis gaan, gaan we piekerend de nacht door, verstrakken onze spieren, ontwikkelen we lichamelijke klachten, raken we oververmoeid en vooral, vergeten we te genieten van het leven!

 

Mindfulness is leven met aandacht in het heden en niet bij wat er gisteren was en wat er morgen nog moeten komen, of wat je allemaal nog moet. Het maakt je bewust van wat zich in en om je afspeelt en leert je op een andere manier hiermee om te gaan, zodat je betere keuzes kunt maken, alerter reageert, beter slaapt, stressbestendiger wordt.

Ook lichamelijke klachten kunnen hiermee verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Door het trainen van de aandachtsspier ontstaat er een focus waardoor je je minder snel laat afleiden door het hectische leven om ons heen. Mindfulness maakt gebruik van meditatievormen, en laat je inzien wat zich in je afspeelt. Je staat niet toe dat je gedachten een loopje met je nemen, je bent je bewust van de oordelen die je hebt naar jezelf (en naar anderen) en accepteert wat het leven je op dat moment brengt. Je leert de automatische piloot wat vaker af te zetten en zelf weer achter het stuur te gaan zitten. Je krijgt (meer) regie over je leven.

 

Mindfulness helpt
- je bewust te worden van de ingesleten patronen die veranderen zo moeilijk maken
- je niet te veel te laten meeslepen in je jachtig bestaan
- niet alleen te luisteren naar je hoofd, maar ook naar je hart en naar je lijf
- om te gaan met lastige emoties op een efficiënte eenvoudige manier
- los te laten wat je achter je moet laten

Let op: het is van belang dat je tijdens de mindfulnesstraining dagelijks oefent. Alleen op deze manier is het mogelijk om je eigen, automatische gedachten en gevoelens in beeld te krijgen en om te onderzoeken hoe je hiermee om kunt gaan.

Kosten
300 euro, inclusief BTW
- telefonisch intakegesprek vooraf
- acht bijeenkomsten van 2/2,5 uur
- trainingsmap met hand-outs

 

Een Mindfulness MBSR/MBCT training is een intensieve 8 weekse training. De training is ruim 30 jaar geleden ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn voor mensen met chronische pijn en stress; de Mindfulness Based Stress Reduction training. 15 jaar later hebben Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale deze training als leidraad genomen voor hun Mindfulness Based Cognitieve Therapie, voor mensen met depressieve klachten. Inmiddels blijkt dat de training voor iedereen van waarde is; voor mensen met en zonder klachten.