Mindfulness op het werk

Mindfulness is het richten van de aandacht naar dit moment naar wat er is in het hier en nu. Het is, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet vaag of zweverig. Door te focussen op dit moment neemt de druk, en daarmee de stress, af.  Mensen voelen zich helderder, zekerder en energieker. 

Mindfulness op het werk leer je door te doen.  Onderwerpen van de training zijn onder meer: werken met aandacht, de automatische piloot, grenzen, stress en stressreacties, minder piekeren, mindful communiceren, herkennen van gedragspatronen. Je ontvangt theorie, achtergronden en andere oefeningen om mindfulness in het werkende leven toe te passen. Een belangrijk onderdeel is om thuis de aandachtsoefeningen te doen.  

Je leert opmerkzaam te zijn op wat je denkt, voelt en ervaart. Hierdoor kun je geconcentreerder en met meer focus werken.  We bespreken de verschillende ervaringen en je leert steeds meer de mindfulness houding (werken in het nu) eigen te maken. Je bent meer open, oordeelt minder over jezelf en ontwikkelt zo meer zelfvertrouwen. 

Mindfulness op het werk heeft positieve effecten op werknemers
Fysiek: ze hebben meer energie, slapen beter, hebben meer rust en leven gezonder
Mentaal: ze zijn meer ontspannen, hebben minder last van stress of depressies, kunnen zich beter concentreren, hebben een beter geheugen, zijn minder snel geïrriteerd en meer in balans
Sociaal: ze zijn beter in het aangaan van relaties en communiceren effectiever
Bewustzijn: ze zijn authentieker, krachtiger en hebben meer zelfcompassie en zelfvertrouwen

Mindfulness op het werk is bewezen effectief. Een snel groeiend aantal wetenschappelijke publicaties bevestigt dat Mindfulness training binnen bedrijven positieve effecten heeft op de gezondheid, effectiviteit en de houding van de mensen. 

Programma
Het programma varieert van een workshop tot langere trajecten. In overleg met de organisatie wordt het programma volledig afgestemd op de behoefte van de organisatie. Neem hiervoor contact op met Renate van Dam.